Region 1: Flot pris til Frederikshavn fI

Med en stribe nytænkende tiltag går Frederikshavn fI forrest i kampen for at bevare de unge spillere i fodboldklubberne. Derfor er de nu kåret som Årets Ungdomsklub.


Frederikshavn fI er Årets Ungdomsklub 2015. Christian Kærsgaard (i midten) og Ole Lyng (th) modtog prisen på klubbens vegne. Overrækkelsen stod Torben Nielsen, DBU Jyllands Ungdomsudvalg, for. Foto: Bob Gisselmann


For at bevare de unge fodboldspillere i fodboldklubberne kan det være en rigtig god ide at tænke ud af boksen. Og det har de i den grad gjort i Frederikshavn fI.

Derfor modtog den nordjyske klub Faxe Kondi-prisen, Årets Ungdomsklub, på DBU Jylland Region 1’s årsmøde i Nordjyske Arena tirsdag 24. november.

Med en stribe tidssvarende projekter har klubben da også set de positive resultater via en flot medlemsfremgang gennem de seneste år. Klubben tæller i dag 650 aktive medlemmer, heraf er de cirka 200 drenge og piger mellem fem og ti år.

Månedens spiller i hver årgang

Blandt klubbens tiltag for de unge spillere er:

Klubaftener
hvor ungdomsspillere og seniorspillere kommer og hygger sig med fællesspisning. Her bliver månedens spiller i hver årgang kåret. Ordningen har vist sig at være en endda meget stor succes med op til 250 deltagere til hver klubaften.

Der er Specifik træning én gang om ugen for U10 til U15 Drenge på alle niveauer. Klubbens senior- og ungdomstrænere står for træningen – også her er mange deltagere, omkring 60-70 til hver mandagstræning.

Eliteudvikling.
Klubben har iværksat et initiativ til et eliteudviklingsprojekt for at skabe de bedst mulige rammer for talentudviklingen i klubbens geografiske nærområde. Målet er at U17- og U19-holdene skal optræde i de bedste rækker.

Task force-udvalg skal hjælpe flygtninge

Desuden har Frederikshavn fI en stribe andre gode tiltag i søen: 
  • Fodbold som valgfag i 6.-9. klasse på to af kommunens skoler.
  • Klubben er nabo til et flygtningecenter, så et task force udvalg tager sig af flygtninge i klubben.
  • En tilknyttet B&U Konsulent.
  • Og et øget fokus på forældreinvolvering.
Klubbens budskab er ”Det er fodbolden, der tiltrækker, men det er relationerne, der fastholder”. Et budskab de gør alt for at realisere til fordel for især klubbens unge medlemmer.

Med i prisen følger en check på 10.000 kroner.

Log ind