Skoler hentede fodbold-inspiration
Tirsdag den 24. marts dannede DBU Jyllands fodboldcenter i Tilst rammen om seminaret ”Boldspil for skolebørn”. Her kunne deltagerne bl.a. hente viden om, hvordan fodbold kan skræddersyes til at opfylde ambitionerne om mere fysisk aktivitet i folkeskolen.
Meget har forandret sig, siden boldspil i folkeskolen bestod af en gymnastiksal, én bold og 24 mere eller mindre aktive elever.
I dag er fodbold eksempelvis et differentieret og videns baseret tilbud, som kan tilpasses enhver målgruppe og lejlighed.
Og det var netop også et af kernebudskaberne i seminaret ”Boldspil for skolebørn”, som tirsdag den 24. marts blev gennemført på fodboldcenteret i Tilst, hvor DBU Jylland var vært sammen med Danmarks Idræts Forbund (DIF) og Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.
Et middel til succes i skolen
På seminaret blev der bl.a. sat fokus på, hvordan man ved at variere antallet af elever, intensiteten i spillet og banens størrelse kan finde et utal af muligheder for at opfylde ambitionerne om mere fysisk aktivitet i folkeskolen.
I alt 50 personer – primært fra de jyske kommuner – deltog i arrangementet, og de hørte bl.a. indlæg fra:
- Professor og forsker, Peter Krustrup, Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet
- Lone Broch Hansen, skoleleder, Tørring Skole
- Morten Bredsgaard, Randers Thomsen, ph.d. og post.doc, Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet (vidensbaseret udvikling af børnefodbolden),
- Steen Jørgensen, DBU og
- Svend Sparre Geertsen, Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet (motion, bevægelse og idræt i den nye skolereform).
Nøglebudskaber fra dagen
Blandt nogle af de væsentligste budskaber fra seminaret klan nævnes:
- På seks uger er der store forbedringer af den fysiske form, når elever spiller bold på små baner med høj intensitet i 2x30 minutter.
- Motion (heriblandt fodbold) understøtter den kognitive funktion og indlæring hos elever i folkeskolen markant.
- Overvægtige børn får større selvtillid, en mere positiv kropsopfattelse og et mere positivt syn på idræt ved at deltage i skolebaseret fodboldtræning organiseret som småspil.
- Helt konkret har man afprøvet en række tiltag på Tørring Skole, hvor man har prøvet at understøtte undervisningen med motion, hvilket har givet en positiv indvirkning på børnenes indlæring. Tørring Skole har også haft samarbejde med lokale foreninger (selvom det er en svær proces) og har uddannet 3 bevægelsesvejledere, som har til opgave at inspirere til motion i blandt andet frikvartererne.
Oplæg fra seminaret
Seminaret i Tilst var i øvrigt efterfølgeren til et lignende seminar om boldspil i skoletiden, som blev afholdt den 1. oktober 2014 i Idrættens Hus i Brøndby.
Du kan finde relevante præsentationer fra inspirationsdagen her:
Intensitet i folkeskoleidræt og effekter af boldspil
Fysiske aktiviteter i den nye skolereform
Betydning af fysisk aktivitet for kognitiv funktion og indlæring
Videnbaseret udvikling af børnefodbolden
Aktiv Skole – DIF og Folkeskolereformen
Tekst: Mads D. Larsen & foto: Bob Gisselmann