Skolen indtog fodboldbanen

En helt almindelig juni-dag flyttede Vadehavsskolen undervisningen ud på fodboldbanen. Det gav gode oplevelser til både elever og lærere. Sidstnævnte fik bl.a. ny inspiration til, hvordan fodbold kan inddrages i dagligdagen.

Hviding skoleprojekt 
Søren Ernst Lüdeking, initiativtager til fodbolddagen i Hviding, træner i den lokale klub og formand for skolebestyrelsen på Vadehavsskolen, giver de sidste instrukser, inden dagens aktiviteter sættes i gang. (Foto: DBU Jylland).


Fodbold er en katalysator til både motion, gode oplevelser og ny læring.

Derfor valgte Hviding IF i samarbejde med Vadehavsskolen, DBU Jylland og Esbjerg Kommune at sætte netop fodbold på skoleskemaet i én hel dag.

Arrangementet blev gennemført en helt almindelig juni-dag, og forløbet blev en gevinst for alle involverede parter.

For mens eleverne øvede motorik og sammenspil, fik lærerne kursus i at bruge bolden i undervisningen, og de lokale unge - 8. klasseselever fra Vittenbjergskolen - fik oven i købet mulighed for at snuse lidt til fodboldtrænergerningen.

Helt præcist blev lærerne undervist i, hvordan bolden kan drages ind i skoledagen og bruges til eksempelvis krudtpauser/powerbreaks og understøttende undervisning.

Snuser til trænergerningen

- Det er helt fantastisk at se 250 elever løbe rundt og spille fodbold på én gang, konstaterede en tilfreds Søren Ernst Lüdeking, der både er initiativtager og koordinator for projektet, ligesom han er træner i Hviding IF og formand for skolebestyrelsen på Vadehavsskolen.

Skolebørnene – fra 0. til 6. klasse - blev trænet af frivillige fra Hviding IF, instruktører fra DBU Jylland samt som nævnt 8. klasseseleverne fra Vittenbjergskolen, som dermed fik mulighed for at snuse lidt til fodboldtrænergerningen.

Nye ideer til undervisningen

Projektet udspringer af den nye skolereform, som trådte i kraft for snart et år siden - og dermed de nye muligheder for samspil mellem f.eks. skole og foreningsliv..

Diana Mose Olsen, formand for Børn & Familieudvalget i Esbjerg Kommune, ser netop også arrangementet på Vadehavsskolen som et godt eksempel på de fordele, der følger med den åbne skole.

 - Det giver spændende muligheder for at sætte læringen ind i en ny kontekst, som måske kan fange eleverne på en anden måde, og samtidig får lærerne nye idéer til at bringe bevægelse ind i den daglige undervisning. Arrangementet viser, at vi ved at trække på flere kompetencer kan bringe ny værdi og kreativitet ind i folkeskolen, siger Diana Mose Olsen.

Fodboldens bidrag

Hun suppleres af Bent Clausen, formand for DBU Jylland:

- Det er vigtigt, at der afprøves forskellige tiltag, så vi kan se, hvad der virker. Forskellige undersøgelser viser f.eks.. at fodbolden i høj grad kan være med til at understøtte sundheds- og indlæringsmæssige aspekter i skolernes dagligdag. I DBU vil vi gerne bidrage til samspillet mellem fodboldklubberne og folkeskolen, og vi tror på, at den slags partnerskaber, som vi ser i Hviding-projektet, er af stor betydning for det lokale samarbejde, og ikke mindst for børnene, siger Bent Clausen, der også synes, at det er godt set. at de ældste elever får muligheden for at blive introduceret til trænergerningen.

- Vi får også i fremtiden brug for dygtige og engagerede trænere i fodboldens regi, understreger han.


Tekst: Mads D. Larsen & foto: DBU Jylland



Log ind