TEMA: Træning af færdigheder i spil
Hvad er værdien af formel træning ? Et tema, der diskuteres løbende af trænere på mange niveauer. Australske Mark Upton, har derfor lavet en matrix, der forklarer og belyser, hvorfor gevinsten ved mange repetitioner varierer fra træning til kamp eller kamplignende miljøer.
Fodbold er et kaotisk spil. Ikke to situationer er ens. Din handling er altid et resultat af det, du opfatter, vurderer og beslutter dig til. Når handlingen f.eks. er et indersideaflevering, vil den i det færdige spil først udføres efter at din hjerne har modtaget information om b.la. din egen krops bevægelser/balance/placering på banen, med-, og modspilleres fart/placering, boldens bevægelse, banens underlag, råb og fagter fra medspillere/modspillere/tilskuere/forældre/træner.
Når du laver formel færdighedstræning i et isoleret miljø, simulerer det ikke situationer fra kamp, og man har i mange år derfor diskuteret værdien af formel træning i fodbold. Gevinsten ved de mange repetitioner er nok ikke så høj, når de ikke foregår i det kamplignende miljø.
Australske Mark Upton, som arbejder med coaching og performance, har lavet en matrix med forklaring som netop belyser dette - se nedenfor eller få uddybet yderligere i videoen ovenfor:
Formel træning kan være nyttigt som introduktion eller repetition af en teknisk færdighed, selvtræning eller som en del af en opvarmning, men i kamp skal vi bruge disse færdigheder efter forudgående perception, vurdering og beslutning. Derfor skal vi som trænere øve os i at skabe et træningsmiljø som er repræsentativt for det, som spillerne møder i kamp.
I forhold til Mark Upton´s matrix, skal vi helt undgå at være i nedre venstre hjørne, mens vi skal arbejde på at skubbe vores øvelser i øverste venstre hjørne over mod højre. Det kan være pasningsøvelser med modstand/valg, øget kognitive udfordringer, tidspres o.lign. Allerhelst skal vi konstruere spil som animerer til at benytte den ønskede færdighed eller simulerer de situationer vi møder i kamp.
Kort sagt give spillerne noget at forholde sig til og træffe valg ud fra.