Spørgsmål og svar - Klubskifteregler i børnefodbold
Denne FAQ vedrører de nye klubskifteregler, som træder i kraft 1. juli 2025, og er derfor ikke gældende før.
Definitioner
(i) Enhver fysisk, personlig kontakt eller kontakt via alle former for elektroniske kommunikationskanaler til en spiller, direkte eller indirekte.
(ii) Enhver direkte eller indirekte kontakt til en anden person, der er knyttet til en spiller, f.eks. et familiemedlem eller en ven.
(iii) Enhver handling, hvor en klub bruger eller instruerer en anden person eller organisation, f.eks. en klub eller en agent, til at kontakte en spiller på deres
vegne på den måde, der er beskrevet i (i) eller (ii) ovenfor.
Alle former for tiltag, initieret af en klub, der har til hensigt at muliggøre et fremtidigt klubskifte for en eller flere særligt udvalgte spillere. Rekruttering er når der på den
rekrutterende klubs initiativ sker;
(i) direkte eller indirekte henvendelse til spillere og/eller disses forældre med
henblik på klubskifte
(ii) tilbud om ekstratræning, træningsforløb, prøvetræning, deltagelse i kampe
og stævner, med henblik på klubskifte.
Generelt om klubskiftereglerne
Da man vedtog børnestrategien, vedtog man også, at man ville justere klubskiftereglerne med udgangspunkt i DBU’s Børnesyn.
Om året er der ca. 11.500 klubskifter i dansk ungdomsfodbold og ca. 7.500 i børnefodbold, og heriblandt opleves tiltagende problemer med for tidlig rekruttering af for mange børnespillere. Med de nye regler og procedurer kan man få et indblik i, hvor mange af klubskifterne, som rent faktisk er uhensigtsmæssige for børnene.
De nye klubskifteregler har først og fremmest til formål at passe på børnene, desuden skal de nye klubskifteregler passe på miljøerne ude i klubberne. Desuden er det et mål at sikre mere oplysning om, hvad reglerne er og hvordan man kan og skal forholde sig til evt. klubskifter.
Først og fremmest børnene, men i sidste ende alle.
Man ved, at en tidlig rekruttering af spillere kan være vanskeligt, og at så længe børnene trives i deres nærmiljø, er det bedst at vente med klubskifterne. Hvis klubber alligevel ønsker at rekruttere, så er børnene med de nye klubskifteregler bedre sikret, at skiftet kommer til at passe dem. Jo flere børn, der trives i klubberne, jo flere børn har lyst til at spille fodbold.
Der har længe foregået rekruttering i børnefodbolden, og for nogle få børn er det det rette at skifte miljø i den alder. Den klare anbefaling er generelt at vente til spilleren overgår til ungdomsfodbold fra U13. Hvis der rekrutteres før, sikrer man nu med de nye klubskifteregler, at der er taget højde for spillerens udvikling ved at klubben forpligter sig indtil U15.
Klubbernes ansvar
Hvis man ikke rekrutterer, er den eneste forskel fra tidligere, at der skal svares på få spørgsmål, når et spillercertifikat overføres og at klubben skal udpege en klubskiftekontaktperson, som er kontaktperson for henvendelser udefra. Hvis en anden klub ønsker at rekruttere en spiller under 18 år.
Hvis man som klub rekrutterer spillere i årgangene U10-U19 skal klubskiftekontaktpersonen herudover sørge for, at alle i klubben kender reglerne og følger dem.
Hvis en spiller udefra ønsker at prøvetræne i ens klub, er man forpligtet til at informere spillerens nuværende klub.
At sikre, at alle i klubben er bekendt med, at man ikke er en rekrutterende klub – alternativt at alle i klubben kender til reglerne for rekruttering.
En klubskiftekontaktperson er alene en kontaktperson i de klubber, som ikke aktivt rekrutterer. I klubber med rekruttering, skal personen tillige sikre, at alle i klubben kender reglerne og følger dem.
En klubskiftekontaktperson er kontaktperson og skal i klubber, der rekrutterer at sørge for, at alle kender reglerne for rekruttering af børnespillere. Der sker som sådan ikke noget, hvis vedkommende ikke lever op til at udbrede kendskabet til klubskiftereglerne. Dog hvis der rekrutteres spillere på en måde, som går imod reglerne, holdes klubben ansvarlig for det, hvis det indsendes til disciplinærinstansen.
Klubkontaktpersonen skal kunne svare på mail og telefoniske henvendelser.
Enhver tillidsperson i klubben. Typisk kunne det være en børneformand, en formand eller en kampfordeler. Det vil automatisk være formanden i moderklubben, som bliver klubskiftekontaktperson, medmindre den pågældende klub/moderklub aktivt har registreret en anden klubskiftekontaktperson i DBU’s nationale registreringssystem - KlubOffice.
Ja.
Man vil undgå unødige henvendelser til mere eller mindre tilfældige personer i klubben og sikre, at information om klubskifter og/eller prøvetræninger lander hos den samme person.
Nej. Vedkommende er blot kontaktperson, så i fraværet af vedkommende kan henvendelser evt. rettes et andet sted.
Ja. Det kan enhver, som klubben har givet tilladelse til i KlubOffice.
Nej. En klubskiftekontaktperson er kontaktperson ved rekruttering og skal i den sammenhæng sikre involvering af de relevante personer i klubben.
At være klubbens kontaktperson og dermed sikre involvering af de relevante personer i klubben. Samt i samråd med klubbens ledelse, vurderer om klubben ønsker at indberette evt. brud på reglerne til DBU.
Klubskifte i praksis
Ligesom i dag eller via KlubOffice Go i app’en, men den anmodende klub skal svare på ganske få spørgsmål om årsagen til anmodningen. Den afgivende klub skal tilsvarende svare på ganske få spørgsmål. Sidst men ikke mindst skal spilleren/forældrene godkende overførslen af spillercertifikatet og svare på et par spørgsmål om årsagen.
Det samme som i dag, bortset fra, at vi giver spilleren selv ret til at godkende/afvise. Det er alene kontingentrestance, der kan stoppe et klubskifte – ikke brud på klubskiftereglerne.
Ja, vi vil gerne sikre os data på de mange klubskifter, men det tager under et minut at svare, hvis der ikke er tale om rekruttering, hvilket er gældende for langt hovedparten af klubskifter.
Hvis spilleren ikke godkender, bliver certifikatet i nuværende klub. Dette for at undgå overførsel af forkerte certifikater.
Hvis afgivende klub ikke godkender, er dette fordi spilleren skylder kontingent, hvilket er den eneste lovlige grund til at afvise. Så snart det forhold er bragt i orden, skal der oprettes en ny anmodning, som nu skal godkendes.
I sidste ende kan lokalunionen sanktionere overførslen, hvis nogen uretmæssigt modarbejder. Ellers er det helt som i dag. Den afgivende klub skal godkende henvendelsen inden for 7 dage.
Der bruges ikke mange flere ressourcer på klubskifter med de nye regler. I praksis for klubberne er det kun udpegningen af en klubskiftekontaktperson og et ekstra minut, når der overføres et spillercertifikat.
Til gengæld er børnene bedre beskyttet ved rekrutteringen, som foregår ned til U10, idet man kan få indsigt i klubskifternes generelle karakter, og så skal de nye regler også bidrage til en ekstra refleksion, inden et klubskifte gennemføres.
Godkende overførslen af certifikatet i enten KlubOffice eller KlubOffice’Go Appen og svare på få spørgsmål om klubskiftet.
Anmode om spillercertifikatet og svare på få spørgsmål.
Hvis der ud over klubskiftet er tale om rekruttering af en spiller i U10-U12, skal klubben tilbyde spilleren træning og kamp med bedste gruppe i egen årgang frem til overgangen til U15 (for futurespillere kan kamp dog være i aldersgruppen under).
Gøre sig overvejelser omkring et evt. klubskifte. Godkende overførslen af certifikatet og svare på få spørgsmål om klubskiftet.
Det har klubberne. Der er mulighed for at indberette, hvis man mener, noget ikke er gået rigtigt til.
Det er vigtigt, at du logger ind på spillerens (dit barns) profil og ikke via din egen (kig i øverste højre hjørne, om der står dit eget eller dit barns navn). Herefter kan du godkende overførslen af spillercertifikatet under fanen ”Spillerdata”.
Data
Sikre viden til fremtidig brug. På nuværende tidspunkt ved man ikke om der er mange flere eller færre uhensigtsmæssige klubskifter end estimeret.
Tanken med dataindsamling er at få generel indsigt og ikke at komme efter enkelte klubber.
Hvis en klub pludselig akkumulerer mange sager, som er flaget som problematiske, kan det i første omgang afstedkomme en dialog med pågældende klub. I en konkret disciplinærsag kan data opsamlet i systemet selvfølgelig også anvendes som grundlag.
DBU Samfund og Indsigter.
Klubberne har ansvar for at svare fyldestgørende på de stillede spørgsmål i forbindelse med overførsel af spillercertifikatet.
Så får man et link til både reglerne og klagevejledningen, så man har mulighed for at overveje, om man vil tage næste skridt og lave en formel klage.
De nye regler for rekruttering
Nej, det er alene klubben, der forpligter sig. Barnet kan til enhver tid skifte klub.
For at sikre, at den pågældende klub har gjort sit forarbejde godt nok, inden et klubskifte – alternativt kan klubben vente med at rekruttere spilleren, til de har gjort det eller spilleren overgår til U13.
Der er kun tale om en forpligtigelse, når der rekrutteres i årgangene U10-U12.
Så kan der indledes en disciplinærsag imod den pågældende klub, hvis spilleren/forældre/værge indgiver en klage.
I den alder bevæger børnene sig fra indskolingen til mellemtrinnet, hvor deres selvstændighed øges. I deres kognitive udvikling begynder de her at kunne se sig selv i forhold til andre og bliver mere bevidste om deres udvikling.
Nej. Hvis klubber rekrutterer og ikke lever op til klubskiftereglerne eller forpligtigelserne for de rekrutterede spillere, kan der indsendes en sag til disciplinærinstansen.
Når man scouter, er man kun på observation og indleder ikke dialog med henblik på klubskifte. Jo bedre kendskab en potentielt rekrutterende klub har til en potentielt kommende spiller, desto større er sandsynligheden for et succesfuldt klubskifte.
Inspirationstræning, prøvetræning og samarbejdstræning
De fordele, der har været gældende for ATK+ klubberne om at andre klubber ikke kan rekruttere spillere fra deres ATK+ center, vil ikke længere gælde med de nye aldersgrænser for rekruttering, og dermed også muligheden for at kunne rekruttere egne ATK+ spillere et halvt år før andre. Det er vigtigt at understrege, at der ikke ”frit” kan rekrutteres fra U10. Idet den rekrutterende klub forpligter sig over for spilleren til at have både kamp- og træningstilbud med årgangens højest rangerede hold ind til overgangen til U15 – altså i 5 år. Det betyder, at den rekrutterende klub skal være meget sikker, før der rettes henvendelse på en U10 spiller. Der vurderes derfor stadig at være behov for samarbejdsklub træning I det lys er det forventningen, at ATK+ centre eller andre former for ekstra forløb for regionens mest træningsparate spillere fortsætter langt de fleste steder.
Ja, det må spilleren gerne. Det må dog på ingen måde foregå før U10. Og der skal rettes henvendelse til den nuværende klub, inden der inviteres til et sådan forløb, og bør ske i respekt for spillerens deltagelse i aktiviteter i medlemsklubben.
Ja, hvis der rettes henvendelse til den nuværende klub, inden der inviteres til det. Det er ligeledes værd at bemærke, at det på ingen måde må foregå tidligere end U10, og bør ske i respekt for spillerens allerede planlagte deltagelse i medlemsklubbens aktiviteter.
Ja, det er tilladt at afholde enkeltstående begivenheder som eks. fodboldskoler, camps og lignende mod betaling, hvis tilbuddet er frit tilgængeligt for alle uanset niveau og der finder betaling sted fra alle spillere, som ikke er fra afholdende klub. Dette er tilladt i alle alderskategorier, såfremt det sker efter åben tilmelding, uden forudgående henvendelse til spilleren eller dennes forældre.
Klager/klagevejledning og anker
Indberetning om en mulig overtrædelse af reglerne kan indbringes for Fodboldens Disciplinærinstans af spillere og disses forældre, ledere (herunder ansatte samt bestyrelses- og udvalgsmedlemmer m.fl.) og trænere i alle organisationer og klubber, som hører under DBU, jf. §§ 5.1 og 5.2 i DBU’s love, herunder DBU selv. Evt. vejledning kan findes på www.dbu.dk/klubskifter
Det kan man se i klagevejledningen eller på www.dbu.dk/klubskifter
Sanktioneringen i en konkret sag vil til en hver tid bero på en vurdering foretaget i disciplinærinstansen. Der er dog lagt op til, at sanktionerne inddeles efter typen af overtrædelse (grovhed), ligesom der er sat minimumsgrænser på bødestørrelsen og lagt op til fordobling af bøden for hver gentagelse inden for en periode på 3 år. I særligt grove gentagelsestilfælde kan klubben også straffes på anden vis end økonomisk.
Sanktionerne for overtrædelse af cirkulæret rettes mod den moderklub, som afgiver og modtager spillercertifikater, uanset om selve overtrædelsen bliver begået i regi af moderklubben eller en hertil knyttet overbygning. Personer tilknyttet dansk fodbold vil altid kunne sanktioneres, hvis DBU’s adfærdskodeks overtrædes.
Hvis en klub kontakter en agent, kan klubben sanktioneres. Hvis agenten kontakter en spiller, kan agenten sanktioneres jf. DBU’s regler om fodboldagenter.
Hvis den indberettende ønsker at være anonym, kan der indberettes via DBU’s Whistleblowerordning, som administreres af advokatfirmaet Bech Bruun.
Disciplinærsager er offentligt tilgængelige, men anonymiserede på nær klubnavne. (Disciplinært sagsarkiv)
Ja, alle disciplinære afgørelser kan skriftligt indbringes for Fodboldens Appelinstans inden 2 uger efter afgørelsen, jf. DBU’s Love §31.3