Mange af de unge, der i dag står uden job eller uddannelse, risikerer også til at stå uden for samfundets forskellige fællesskaber.

Jeres klub kan gøre en forskel ved at give de unge fodboldoplevelser, der styrker både fællesskab og livsglæde.

Hvordan fungerer det?

De unge

  • Ansøger om at få et kulturpas – et forudbetalt MasterCard på 1.000 kr. årligt i 2025 og 2026, som kan bruges til at betale for kulturaktiviteter hos de registrerede kulturpasaktører.
  • Kan bruge kulturpasset til at betale for kontingent i jeres klub, når I er registreret som kulturpasaktør.

Klubben

  • Bliver registreret som kulturpasaktør.
  • Modtager betaling fra kulturpasset – uden at det koster klubben eller den unge en krone.
  • Sikrer at de unge får adgang til at spille med.

Lidt praktisk

  • Klubben skal have online betaling i KlubOffice og kunne modtage MasterCard.
  • Ved tilmelding som kulturpas‑klub skal klubben indtaste sit Merchant ID fra KlubOffice.
  • Man kan finde Merchant ID i KlubOffice under Klubinfo > Indstillinger > Quickpay >  Merchant ID.
  • Betalingen sker teknisk via kortet, så kontingent og aktiviteter kan dækkes uden manuel håndtering.

Vil du vide mere?

Hvad er kulturpas?+

Kulturpas er en forsøgsordning, hvor unge i alderen 15-24 år uden for uddannelse og beskæftigelse, kan blive en del af kulturens, idrættens og foreningslivets fællesskaber.

Kulturpas er samtidig et betalingskort, som unge i målgruppen kan anvende som betalingsmiddel for deltagelse i kulturens, idrættens og foreningslivets fællesskaber, fx hos jer. Læs mere om Kulturpas på slks.dk/kulturpas.

Hvem kan få kulturpas?+

Målgruppen er unge mellem 15 og 24 år, som ikke er i uddannelse eller i beskæftigelse, samt elever på den forberedende grunduddannelse (FGU). Målgruppen omfatter unge, der 1) ikke har fuldført en ungdomsuddannelse, 2) ikke er i gang med en uddannelse eller 3) ikke er i beskæftigelse i mindst 18 timer ugentligt, 4) har bopæl i Danmark.

Hvem er ansvarlig for kulturpas?+

Forsøg med kulturpas er igangsat af kulturminister Jakob Engel-Schmidt og er indskrevet i regeringsgrundlaget. Regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet står bag modellen for kulturpas.

Forsøget bliver administreret af Slots- og Kulturstyrelsen i samarbejde med Det nationale partnerskab, der drives af Dansk Idrætsforbund (DIF) og Dansk Kulturliv (DKL).

På kulturpasinfo.dk kan unge ansøge om et Kulturpas og se, hvor det kan bruges.

Hvordan virker kulturpas?+

Det digitale kulturpas er et prepaid Mastercard med en trækningsret på 1000 kr. i hvert forsøgsår (2025-2026). Det kan anvendes hos godkendte kulturleverandører samt sport- og fritidsudbydere, der kan modtage Mastercard.

Ansøg om at blive kulturpasaktør på slks.dk/kulturpas.

Hvor kan kulturpas bruges?+

Det digitale kulturpas kan bruges som betalingsmiddel hos godkendte kulturpasaktører.

Hvad kan man købe med et kulturpas?+

Det digitale kulturpas kan bruges til at betale for ”fællesskabsskabende” oplevelser, dvs. oplevelser hvor målgruppen deltager i et af de fællesskaber, som kulturen, idrætten og foreningslivet stiller til rådighed.

Hvad er fællesskabsskabende aktiviteter?+

Med fællesskabsskabende aktiviteter forstås aktiviteter, hvor den unge er medskabende, deltagende eller tilskuer sammen med andre.

-          Den unge er medskabende: For eksempel i produktion og udvikling af musik, podcast, animation, spil, film, scenekunst, litteratur, keramik, billedkunst, journalistik, design, fotokunst mv.

-          Den unge er deltagende: For eksempel i idræt (fodbold, håndbold, dans mv.), gadeidræt, sprogkurser, spejder, rollespil, tankespil og brætspil, kor, filmklub, læseklub, naturaktiviteter som vandring mv.

-          Den unge er tilskuer sammen med andre: For eksempel til koncerter, scenekunst, sportsarrangementer, på museer, i zoologiske anlæg, festivaler (musik, teater, film mv.), biograffilm, foredrag/oplæg mv.

Må de unge bruge kortet mere end én gang samme sted?+

Ja, det må de gerne.

Hvordan fortæller vi, at målgruppen kan bruge deres kulturpas hos os?+

På slks.dk/kulturpas kan du finde grafisk materiale, som både kan anvendes på print og digitalt. I må bruge dem i alle sammenhænge, der handler om kulturpas. Find dem under punktet ”til kulturpasaktører”.

I den mail, I modtog før lanceringen, er der også et link til siden.

Hvordan ved I, at det er et kulturpas, der bliver betalt med?+

Det digitale kort ligger i wallet på den unges smartphone. Det fungerer på samme måde som de digitale betalingskort, I selv råder over. Og dermed ser I det ikke nødvendigvis, når der bliver betalt.

Skal vi tælle, hvor mange der anvender kulturpas?+

Nej, I skal ikke holde øje med, om der bliver betalt med et kulturpas.

Vi vil alligevel gerne vide, hvor ofte kulturpas er anvendt hos os. Hvad gør vi?+

Slots- og Kulturstyrelsen arbejder på en løsning, hvor transaktionsdata m.m med jævne mellemrum kan tilgængeliggøres.

Følg med på slks.dk/kulturpas eller tilmeld dig vores faginfo under ”Nyheder” med nyt om Kulturpas.

Hvad gør vi, hvis pengene skal refunderes?+

Hvis der bliver købt et produkt hos jer, som køberen ønsker at refundere, skal I følge jeres egne retningslinjer herfor. Hvis køberen oplyser, at der er betalt med et kulturpas, kan refusionen ikke udbetales i kontanter, men skal sættes tilbage på betalingskortet.

Hvordan kan vi sikre, at kulturpas bruges rigtigt?+

Som institution/organisation/forening skal I sikre, at de aktiviteter og oplevelser, I stiller til rådighed for de unge i målgruppen for kulturpas, lever op til formålet.

I er ikke ansvarlige for om den unge, der betaler med kulturpas, bruger kortet korrekt.

Det er dog vigtigt at gøre opmærksom på, at det ikke må anvendes til køb af alkohol og rusmidler. Opdager I, at en ung er ved købe dette, er det vigtigt, at I orienterer om, at kortet ikke må anvendes hertil.

Hvad gør vi, hvis det ikke virker?+

Hvis en køber oplever, at et kort ikke virker, skal I følge jeres egne retningslinjer.

Hvis køberen oplyser, at det er et kulturpas, der ikke virker, må I meget gerne tage kontakt til Slots- og Kulturstyrelsen, da årsagen til dette kan være, at der ikke er ansøgt med det korrekte merchant ID, eller at et merchant ID er blevet overset i jeres ansøgning.

Hvis der opstår situationer, hvor unge forsøger at betale med et kulturpas for fx entré, men bliver afvist, vil vi bede jer overveje, hvordan denne situation kan håndteres på en måde, som sikrer en god oplevelse.

Kan vi få hjælp, hvis vi har problemer med betalingen?

Ja, i alle hverdage kan I kontakte Slots- og Kulturstyrelsen enten på mail: kulturpas@slks.dk eller på hovednummeret: 33 95 42 00 inden for almindelig arbejdstid.

Hvor kan vi læse mere?+

I kan læse mere på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside: slks.dk/kulturpas.

Vi er kommet på nye spørgsmål til denne vejledning, som andre kan have glæde af. Hvad gør vi?+

I er meget velkomne til at sende jeres spørgsmål og eksempler på svar til kulturpas@slks.dk Vi opdaterer løbende denne vejledning, der altid vil kunne findes i den nyeste version på slks.dk/kulturpas.