Tilmeldingsfrist nærmer sig: Sådan rekrutterer og organiserer du frivillige
Bliv endnu skarpere på, hvordan du rekrutterer og organiserer klubbens frivillige. På kurset i marts får du både praktisk viden og konkrete værktøjer til at styrke din frivilligindsats. Tilmeldingsfristen er den 6. marts, men der er stadig få ledige pladser.

Mangler du også redskaber til at rekruttere, organisere og koordinere de frivillige kræfter i din klub? Så er der hjælp at hente:
I weekenden 14.-15. marts kan du nemlig blive klædt på til at blive endnu bedre til den del, der omhandler klubbens vigtigste aktiv - nemlig de frivillige. Måske har du titlen ”Frivilligkoordinator” i din klub. Eller en lignende titel. Måske har du bare opgaven uden at have titlen.
Uanset hvad har du formentlig det overordnede ansvar for, at frivilligheden i klubben fungerer - eller sagt på en anden måde, at de frivillige trives.
Jeg synes, det er vigtigt, at det frivillige arbejde skal give os energi og lyst til at blive ved med at være frivillige. På frivilligkoordinatorkurset får du redskaber til, hvordan I som klub kan rekruttere frivillige og passe godt på dem, I allerede har, samt hvordan vi får sagt farvel og på gensyn til vores frivillige Pernille Stampe Kjeldsen, tidligere deltager på kurset og nuværende frivilligkoordinator i Snejbjerg SG&I
Et tilsvarende kursus blev afholdt tilbage i marts 2024, hvor en af deltagerne var Pernille Stampe Kjeldsen, som i dag varetager rollen som frivilligkoordinator i Snejbjerg SG&I.
"Jeg synes, det er vigtigt, at det frivillige arbejde skal give os energi og lyst til at blive ved med at være frivillige. På frivilligkoordinatorkurset får du redskaber til, hvordan I som klub kan rekruttere frivillige og passe godt på dem, I allerede har, samt hvordan vi får sagt farvel og på gensyn til vores frivillige. Så hvis du gerne vil gøre det fedt at være frivillig i jeres klub, skal I melde jer til.", fortæller Pernille Stampe Kjeldsen.
Læs også: Pernille er frivillig for de øvrige frivilliges skyld
På kurset får du:
-
Bedre forståelse af din kerneydelse som 'Frivilligkoordinator'
-
Større indsigt i dit eget engagement, motivation og kommunikationsstil
-
Relevant viden med værktøjer til at sætte rammen for driften og udviklingen af jeres frivillighedskultur
Kurset bliver afholdt 14.-15. marts og med et opfølgende online møde via Teams i april (dato og tidspunkt aftales på selve kurset). Tilmeldingsfristen for kurset er torsdag den 6. marts.
Hvilke opgaver kan en 'frivilligkoordinator' f.eks. løse?
-
Skabe overblik over opgaverne
Hvilke typer af frivillige er der brug for og hvor mange? -
Finde og rekruttere frivillige
Lave kampagner i klubben, forældremøder, Players 1st-undersøgelser m.m. -
Organisere hverdagen i klubben
Gøre opgaverne mere overskuelige og lette at gå til - Pleje og anerkende de frivillige
Et skulderklap og en tak i ny og næ betyder meget - Give de frivillige mulighed for at blive endnu bedre
Tilbyde uddannelse og kurser
- Fredag den 14. marts kl. 16.30 - lørdag den 15. marts kl. 13.30 - DBU Hotel & Kursuscenter i Aarhus, Kileparken 27, 8381 Tilst (overnatning på enkeltværelser)
- April (dato og tidspunkt aftales på selve kurset) - Online via Teams (mødelink bliver tilsendt på mail)
Du vil før kursusstart modtage et link til Insights personprofil, som vi vil bede dig udfylde og sende retur senest den 9. marts, så det kan bruges på første kursusforløb 14.-15. marts. Mellem de to kursusforløb vil der være hjemmeopgaver, som relaterer sig til din rolle som 'Frivilligkoordinator' i din klub.
Du tilmelder dig nedenfor. Der er et begrænsede antal pladser, og tilmelding foregår efter først til mølle-princippet (vær opmærksom på, at kurset henvender sig til interesserede fra jyske klubber. Der kan maks tilmeldes to personer pr. klub).


Program fredag 14/3 | |
---|---|
16.30 - 17.00 | Ankomst, indkvartering og sandwich |
17.00 - 17.30 | Velkomst, præsentation af kursister og forventninger til kurset |
17.30 - 18.00 | Oplæg: 'Frivilligkoordinatorens kerneydelse' |
18.00 - 19.45 | Frivillighedshjulet og frivillighedsspillet (case og netværksopgaver) |
19.45 - 20.30 | Oplæg: 'De frivilliges motivation' |
20.30 - 20.45 | Aftensmad og hygge |
Program Lørdag 15/3 | |
---|---|
07.45 - 08.20 | Morgenmad |
08.30 - 12.00 | Insights (fokus på kommunikation og evt. konflikthåndtering) |
12.00 - 12.45 | Frokost |
12.45 - 13.30 | Hjemmestudieopgave (Insights og frivillighedshjul) + evaluering og på gensyn på Teams |
Der tages forbehold for ændringer i programmet
Praktiske informationer
Tid og sted
- Fredag den 14. marts kl. 16.30 - lørdag den 15. marts kl. 13.30
DBU Hotel & Kursuscenter i Aarhus, Kileparken 27, 8381 Tilst
- April (dato og tidspunkt aftales på kurset i november)
Online via Teams
Pris
1.000 kroner pr. deltager
Målgruppe
Ansvarlige for frivillige i klubben, fungerende eller kommende frivilligkoordinatorer.
Kurset henvender sig til interesserede fra jyske fodboldklubber.
Tilmeldingsfrist
Torsdag den 6. marts
Spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte:
