Det er velkendt, at et aktivt fritidsliv kan fremme til børn og unges trivsel. Men hvordan kan specifikt samspillet mellem fodboldklubber og SFOer bidrage til dette vigtige fokusområde?

Det spørgsmål belyses i et helt nyt notat (”Samskabelse mellem SFO’en og den lokale fodboldklub”), som forskningschef i VIA og en af landets førende eksperter på dagstilbuds- og skoleområdet, bl.a. medlem af regeringens Trivselskommission, Andreas Rasch-Christensen, har forfattet sammen med DBU Jyllands samfundsteam, og som han i dag også belyser i et debatindlæg i Idrætsmonitor.

Debatindlægget kan findes her.

Fodbolden som motor

Notatet – som kan findes her (PDF-dokument) - samler erfaringer fra forskellige indsatser og cases fra bl.a. Aarhus, Vamdrup og Langholt, og peger på en række konkrete anbefalinger, hvis man som kommunal forvaltning, skoleledelse eller fodboldklub er nysgerrig på potentialet og mulighederne:

”Det har været helt oplagt for os at se nærmere på, hvordan fodbolden, skolen og SFOen flyder sammen, fordi der i forvejen foregår så meget på dette område, f.eks. omkring Get2Sport, men også i enkeltstående klubber. Formålet har ikke været at udgive en detaljeret kogebogs-løsning, men vi vil gerne inspirere andre med vores notat, og nu handler det konkret om fodbold. Men det kan sagtens bredes ud til andre idrætsgrene. Fodbolden kan bare ses som en motor, fordi fodbolden har en universal gennemslagskraft”, forklarer Andreas Rasch-Christensen, der selv er aktiv fodboldleder i Brabrand IF.

Tværgående fællesskaber

Han peger på, at samskabelsens værdi netop opstår, når de forskellige fællesskaber kombineres – og der opstår nye og velfungerende sammenhænge:

”Nogle børn og unge har måske udfordringer i skolen, men blomstrer op, når de får mulighed for at være en god holdkammerat eller assistenttræner, derfor er det positivt at man får mulighed at indgå i nogle andre fællesskaber, og måske kan man opleve, at nogle af de positive elementer fra fodboldfællesskabet glider med ud over i skolen og omvendt. Det er virkelig her, at værdien i samskabelsen opstår”, fortæller Andreas Rasch-Christensen, der bidrager på frivillig indsats til DBU Jylland med sine stærke faglige kompetencer på området ”dannelse, trivsel og læring”.

...måske kan man opleve, at nogle af de positive elementer fra fodboldfællesskabet glider med ud over i skolen og omvendt. Det er virkelig her, at værdien i samskabelsen opstår... Andreas Rasch-Christensen, forskningschef hos VIA

Han glæder sig generelt over den store fokus, også politisk, på børn og unges trivsel:

”Trivslen eller mistrivslen vedrører den enkeltes psykiske og fysiske velbefindende, men det bor ikke i hver enkelt af os og er ikke stationært. Det påvirkes af de fællesskaber, som vi indgår i, og det påvirkes af kulturelle og samfundsmæssige forandringer. På den måde kan man godt føle, at man har det svært i skolen, men føle sig som en del af fællesskabet i fodboldklubben. Måske kan det sågar på sigt betyde, at skolelivet bliver nemmere”, forklarer Andreas Rasch-Christensen.<<

Produkt af nyt setup

Notatet om samskabelsen mellem fodboldklub og SFO udspringer af det helt nye setup på samfundsområdet, som DBU Jylland introducerede for et år siden.

Her zoomede DBU Jylland ind på fire hovedområder, nemlig:

  • Faciliteter & bæredygtighed
  • Dannelse, trivsel & læring
  • Landdistrikter
  • Diversitet & mangfoldighed

”Fodbold gør en forskel for mange mennesker og for samfundet generelt, og det er i forlængelse af alt dette, at vi har udpeget fire områder, hvor vi gerne vil gøre en ekstra, målrettet indsats”, forklarer bestyrelsesmedlem i DBU Jylland og formand for Region 3, Claus Warming, der står i spidsen for DBU Jyllands samlede indsats på samfundsområdet.

Sammenhængskraft er nøgleordet

”Indsatsen på samfundsområdet sker med visionen ”En Del Af Noget Større” som paraply. Deri ligger, at samfundets og den enkeltes udbytte af fodboldspillet er større end blot spillet selv. Fodbolden samler mennesker på tværs af baggrund, den bevæger og den skaber bevægelse. Og vi har en ambition om at spænde vidt – fra de helt store spørgsmål og temaer til det nære og den enkelte frivillige og spiller. Dette spiller også sammen med, at der er kommet en større bevidsthed omkring fodboldens potentiale og værdi, og bl.a. fordi flere kommuner og andre myndigheder har fået øjnene op for, hvad fodbolden rent faktisk kan bidrage med. Det gælder både inden for områder som fysisk og mental sundhed, ensomhed, integration, men også mange andre store samfundsudfordringer”, tilføjer Claus Warming.

”Vi ønsker med vores tiltag at styrke samarbejdet mellem det offentlige Danmark og civilsamfundet. Sammenhængskraft er et vigtigt nøgleord, og så er det helt afgørende, at indsatserne sker i samarbejde med vores medlemsklubber. I sidste ende handler det om at holde fast i de mange, som spiller fodbold – og naturligvis gerne få endnu flere med i fællesskabet”, siger Claus Warming.

Læs også:

Debatindlæg i Idrætsmonitor
Notatet ”Samskabelse mellem SFO’en og den lokale fodboldklub” (PDF-dokument)