Inspiration: 12 træningsøvelser til indefodbold
Har du trænet udendørs børne- eller ungdomsfodbold, er indefodboldtræning ikke meget anderledes, for også her er fokus på småspil. Kom godt i gang med disse 12 anbefalede træningsøvelser til indefodbold.
Indefodbold kræver i udgangspunkt ikke anderledes træning end udendørs fodbold. Men alligevel.
Der er selvfølgelig nogle forskelle. Underlaget er anderledes og så er der begrænset plads til rådighed. Men derudover er konceptet det samme:
- Træn en masse spil-sekvenser, som varieres med regler undervejs.
Vi har fundet nogle træningsøvelser frem, som du måske kan finde inspiration i. De første er decideret beregnet på indefodbold, men de fleste er oprindeligt tiltænkt udendørs.
De kan dog alle sagtens og nemt tilpasses en indefodboldbane med bander, så du kan komme godt i gang med træningen indendørs.
Find øvelsesbanken i Mit DBU eller Fodbold app'en
Flere af nedenstående øvelser stammer fra øvelsesbanken, som du kan finde her:
BROWSER: Log ind på Mit DBU og find øvelsesbanken under trænermenuen
FODBOLD APP: Find øvelsesbanken i holdmenuen
Se mere om øvelsesbanken her
Se 12 indefodbold-egnede træningsøvelser her:
3 mod 1 Smørklat med bande |
---|
Aldersgruppe: U8-U10
Spillerantal: 4-16
Fokus: Pasningsspil og brug af banderne
I stedet for at spille 4 mod 1 erstattes den ene spiller med banden. Firkanten laves helt op ad banden, som nu fungerer som en ekstra medspiller. Når spilleren i midten rører/erobrer bolden, byttes så den spiller, der tabte bolden, nu i stedet er i midten. Der kan også spilles på tid, hvor man evt. kan tælle antallet af berøringer/erobringer. På den måde sikrer man, at det ikke hele tiden er den samme spiller, der er i midten.
Sørg for at tale med spillerne om (og vise det), hvordan man kan bruge banden til at spille uden om modstanderen. Efter lidt tid vil de fange idéen og de synes garanteret, det er rigtig sjovt, når de lykkes med en aflevering via banden.
Driblekonge |
---|
Aldersgruppe: U8-U10
Spillerantal: 6-12
Fokus: Driblinger og boldkontrol
Der stilles en bane op med to yderzoner og en midterzone. I midterzonen er der en fanger, mens de øvrige spillere har hver sin bold og fordeler sig i yderzonerne. Det gælder nu om at drible frem og tilbage mellem yderzonerne, men når man dribler igennem midterzonen, skal fangeren forsøge at erobre bolden. Mister man sin bold, bliver man fanger og den sidste, der er tilbage med en bold, er driblekongen.
2 mod 1 - Spil forbi |
---|
Aldersgruppe: U8-U10
Spillerantal: 6-12
Fokus: Boldholder: Aflevere eller drible? • Orientering (kig op) • Finte + temposkift
På en træners signal løber 3 spillere ind (blå skiftes til at løbe ind), og bolden afleveres ned i den ende, hvor kun en spiller løber ind. De to røde angriber mod den blå spiller og scorer ved at drible over 'mållinjen' i den ende, hvor blå starter - blå scorer omvendt ved at drible over den modsatte 'mållinje'. Når bolden er ude af spil, sættes en ny "kamp" i gang.
Det betyder, at det ene hold er i overtal og skal/kan forsøge at udnytte dette til at komme til gennembrud. Boldholder beskæftiger sig primært med spørgsmålet aflevere eller "gå selv" - og medspilleren skal fokusere på at blive fri og spilbar, oftest bag presspilleren.
Giv spillerne individuel feedback, mens de er (på vej) i kø. Husk at skifte presspillere undervejs.
2+2 mod 2+2 - Skabe bredde |
---|
Aldersgruppe: U9-U10
Spillerantal: 8-10
Fokus: Medspiller: Gøre banen bred gennem positionering • Boldholder: Aflevere eller "gå selv"? • Medspiller: "Halvvende sig"
Kamp mellem to hold, der hver især består af 2-3 frie spillere + 2 endebander placeret over for hinanden. Når et hold erobrer bolden, gælder det om at spille ud på en af holdets endebander: Herefter er der scoring, hver gang man får bolden flyttet ned på holdets modsatte endebande, uden at modstanderen erobrer bolden i mellemtiden. Når bolden ryger ud af spil, spilles en ny bold ind til det hold, der har vundet den - eller boldene kan fordeles i hjørnerne uden for banen, så det hold, der vinder et indspark, selv kan sætte en bold i spil fra et valgfrit hjørne.
Da det boldbesiddende hold er i overtal, 4 mod 2 eller 5 mod 3, gælder det om at gøre banen stor, så forsvarerne skal dække et stort areal. Man får dybde foræret gennem endebanderne, og derfor er det især markspillerne, der skal sørge for at skabe bredde. De, der er gode til at gøre banen bred, kan opfordres til at forsøge at vende sig sådan, at de både kan spille frem, tilbage og ind i banen ("halvvende sig"), før de modtager bolden.
Lad så vidt muligt spillet køre uden afbrydelser, og giv individuel feedback. Husk at bytte bander løbende. Hvis antallet af spillere ikke går op, kan du med fordel tage et par stykker til side ad gangen og øve 1. berøringer eller pasninger.
Giv spillerne individuel feedback, mens de er (på vej) i kø. Husk at skifte presspillere undervejs.
Minisoccer med angriber |
---|
Aldersgruppe: U9-U10
Spillerantal: 8-10
Fokus: Angriber: Være fri/binde forsvarer • Boldholder: Orientering efter angriber/mål • Medspillere: Gøre banen stor • Teknik: 1. berøringer, pasninger
Kamp mellem to hold, der hver især har en fast angriber i angrebszonen ved de andres mål. Skift angriber et par gange i løbet af spillet.
Angriberen skal som udgangspunkt finde rum bag forsvarsspillerne eller binde dem til sig, så det bliver lettere for de øvrige holdkammerater at skabe overtal/rum til at angribe. Det kan ofte betale sig at spille tidligt op på angriberen, men hvis det ikke lykkes, vil det ofte være en fordel at angribe mindre direkte, end man ofte oplever på alderstrinnet, fordi man er i overtal foran sin egen zone.
Medspillerne skal orientere sig hurtigt efter angriberen (og målene), men skal samtidig forsøge at gøre banen stor (bred). Frys spillet et par gange og spørg hvordan en bestemt spiller kan hjælpe boldholder (f.eks. angriberen, der formentlig undervejs vil løbe hen foran det mål, en holdkammerat kan score i). Eller spørg boldholder, hvilke muligheder han/hun har.
3 mod 3 pasning over midten - skabe rum/overtal |
---|
Aldersgruppe: U9-U10
Spillerantal: 6-16
Fokus: Medspiller: løbe fri • Boldholder: orientering • Teknik: indersidespark og 1. berøring
2 hold à 3-4 spillere spiller mod hinanden, gerne som intervalspil à 30-60 sek. Bolden SKAL afleveres over midten, og man må først score, når man er over midten. Brug 8:8-mål. Når spillerne er fortrolige med spillet, kan de, der er ude, sætte i gang, men til en start er det en fordel, at en træner/forælder spiller boldene ind (altid til holdets egen halvdel).
Det betyder, at medspillerne er nødt til at tænke fremadrettet og bevæge sig for boldholderen, som ikke selv kan føre bolden hele vejen op til mål. Som en tommelfingerregel bør mindst en spiller løbe dybt, når boldholder er upresset og retvendt mod mål. Boldholderen skal være god til at beskytte bolden og samtidig orientere sig for at beslutte, hvem bolden skal afleveres og hvornår (timing). Ofte er det også nødvendigt, at boldholder selv tager et løb efter at have afleveret.
Der er rigtig mange forskellige måder at løse denne spilsituation på: Lad spillerne prøve sig frem og undgå at anvise bestemte løsninger, men ros spillerne for alle de løb, de tager, så du holder fokus på initiativet. Giv så vidt muligt individuel feedback uden at standse spillet, så intensiteten forbliver høj. Hvis antallet af spillere ikke går op, kan en af trænerne tage et par spillere ud ad gangen og øve 1. berøringer eller indersidespark.
2 mod 2 + 1 med pres bagfra |
---|
Aldersgruppe: U9-U10
Spillerantal: 8-12
Fokus: Højt tempo • Boldholder: Tiltrække pres • Boldholder: Hvornår afslutte/aflevere?
Blå sætter spillet i gang med en dribling eller en aflevering, hvorefter den forreste røde i hver ende må løbe i pres. Når bolden ryger ud, eller der scores, løber spillerne direkte ud af banen og over i holdets modsatte kø, så de næste kan sætte i gang.
Spillet ligner en situation, hvor blå lige har erobret bolden og derfor har et (midlertidigt?) overtal. De blå skal derfor forsøge at angribe så direkte som muligt, så deres overtal ikke bliver til et ligetal. Boldholder skal vurdere, om han/hun skal afslutte, aflevere, drible eller udfordre, mens medspilleren skal sørge for at blive fri, gerne i en position med mulighed for at score ved modtagelse.
Lad spillet køre uden afbrydelser, men giv individuel feedback til spillerne, mens de er (på vej) i kø. Det er vigtigt, at forspringet til forsvareren bagved tilpasses, så det hverken bliver for svært eller for let. Hvis I er nok spillere, kan den ene træner med fordel tage et par spillere til side ad gangen og arbejde på forskellige typer af driblinger, finter el. 1. berøringer.
2 mod 2 med joker - Spil igennem |
---|
Aldersgruppe: U11-U12
Spillerantal: 10-14
Fokus: Medspiller: positionering • Boldholder: opsøge pres • Boldholder: løse spillet selv eller sammen? • Teknik: 1. berøringer, evt. indersidespark
Spillerne inddeles i 2 hold - én spiller (jokeren) fra hvert hold starter i modstandernes ende mellem deres to køer, og spiller kun med, når hans/hendes hold starter med bolden. Hver duel slutter, når der er scoret eller bolden er ude af spil, og spillerne løber tilbage i kø, mens en ny duel sættes i gang. Der kan scores i modstanderens to mål eller ved at jokeren vender kontrolleret op over mållinjen.
Det betyder, at man altid angriber 3 mod 2 og får dybde i banen foræret. Boldholder bør opsøge pres og skal nu vurdere, om han/hun skal løse spillet selv (f.eks. finte og bryde igennem) eller sammen med medspillerne. Medspilleren, der starter i holdets egen ende, kan ofte med fordel gøre banen relativt bred, så støttespilleren til modstanderens presspiller får svært ved både at forsvare midten/målene og dække ham/hende op. Jokeren kan ofte med fordel blive bag forsvarerne og forsøge at finde rum mellem de to forsvarere, så det bliver muligt at spille igennem presset.
Råb FRYS et par gange undervejs, og spørg f.eks. medspillerne hvordan de er godt positioneret, og boldholderen hvilke muligheder han/hun så får for at bevidstgøre spillerne. Resten af tiden kan du give individuel feedback, mens spillerne er på vej i kø. Din assistent/medtræner kan med fordel tage et par spillere til side ad gangen og øve 1. berøringer, f.eks. at vende op i banen på første berøring, før en spiller indsættes som joker.
Højre stolpe 2 mod 2 - Retur eller genpres? |
---|
Aldersgruppe: U11-U12
Spillerantal: 10-18
Fokus: Hurtig orientering og reaktion • Invitere angriber ind/ud i banen
To røde dribler med bolden mod blå hold, som sender de to første spillere ud for at forsvare deres mål. Så snart bolden er ude af spil/i mål eller blå har erobret, er bolden tabt for rød. De samme to røde forsvarer nu mod de forreste i hver af blåt holds to køer. Hvis angrebet går i stå, kan du råbe "næste" og markere, at forsvarerne vandt duellen.
Når man har scoret/mistet bolden, skal man ud fra sin position vurdere, om man kan nå i pres højt mod de nye modspillere eller om man skal skære genvej for at komme i pres (eller blokere) lidt lavere i banen. Det vigtigste er, at spillerne reagerer hurtigt og med temposkifte. I kan også arbejde med spillerens kropsposition, så man "inviterer" den angribende spiller ind/ud i banen.
Første gang man kører øvelsen, tager det tid, før alle forstår rytmen: offensiv -> defensiv -> hente bold og i kø. Men herefter har du en ekstra favoritøvelse i ærmet. Pas på med at gøre banen så lang, at det bliver en løbeøvelse.
Minisoccer interval - Forsvare fremad |
---|
Aldersgruppe: U11-U12
Spillerantal: 10-14
Fokus: Fremadrettet mindset i presspillet • Hvornår erobre?
Spillerne inddeles i to hold, der spiller kamp 3 mod 3 i intervaller à cirka 40 sekunder. Man må først score, når man er på modstanderens banehalvdel, og bolden SKAL dribles over midterlinjen. Ved scoring må man sætte en ny bold i gang fra egen mållinje og når bolden ryger ud, sættes der også altid i gang fra mållinjen.
Det betyder, at det er sværere end normalt at spille sig frem på banen, og på det forsvarende hold kan man fordel tænke fremadrettet og presse modstanderne højt på deres banehalvdel. I takt med at spillerne fanger dette, kan I arbejde med at vurdere, i hvilke situationer man bør forsøge at erobre bolden (signaler kan f.eks. være dårlig boldkontrol, upræcis/for blød/for hård pasning, lokalt overtal mm.)
Lad spillet køre med høj intensitet, og giv individuel feedback til spillerne, mens de ikke er på banen.
Højre stolpe - Shoot out |
---|
Aldersgruppe: U13-U15
Spillerantal: 8-22
Fokus: God afslutning på træningen • Hvornår afslutte? • Orientering på keeper
Holdenes spillere placerer sig ved den ene stolpe skråt over for hinanden i en kø, hvor hver spiller har sin egen bold.
Første spiller dribler ned mod mål og afslutter, herefter starter selve kampen, idet spilleren nu forsvarer mod modstanderens angriber, osv. Man skal angribe direkte (råb "næste" el.lign., hvis et angreb går i stå for at markere, at modstanderne må starte et nyt angreb). Ellers slutter turen, når man er tacklet, har mistet bolden, har afsluttet (ingen opfølgninger), osv.
Hvis der scores, går den forsvarende spiller ud af spillet. Når holdet kun har én spiller tilbage, må denne tage alle ture både frem og tilbage, indtil han/hun også er ude. Det hold, der løber tør for spillere, taber kampen.
Hammeren - afslutninger |
---|
Aldersgruppe: U13-U15
Spillerantal: 12-16
Fokus: Afslutte eller drible tættere på mål? • Orientering på målmand • Lodret vrist, inderside eller afdrible keeper?
To hold spiller mod hinanden. Hvert hold har en fast angriber, der starter på midten i hver sin side. Nu igangsætter en af de to spillere ved målet et angreb ved at spille angriberen, der spiller i støtte til en af de to. Herefter forsvarer de to modstandere, der lige har været i angreb (minus holdets faste angriber). Det angribende hold er derfor i overtal 3 mod 2.
Boldholder skal f.eks. vurdere, om man skal afslutte eller spille chancen større - enten ved at gå selv eller aflevere til en holdkammerat. Ifm. afslutning skal man vurdere, hvilken sparketeknik man kan bruge; om man skal tage et ekstra træk for at få bolden over til den stærkeste fod; og hvor i målet man skal afslutte.
Undgå at "fjernstyre" spillerne: De skal selv træffe beslutninger og gøre sig erfaringer. Men du kan råbe FRYS et par gange undervejs og spørge hvilke muligheder boldholder (og medspillere) har. Det kan være en fordel, at trænerne (også) placerer sig bag målene: Dels er det herfra let at se, om spilleren orienterer sig på målmanden, dels kan det være en hjælp til at undgå at fokusere på spillet op til selve afslutningen.