Med aftalen sikrer vi et fælles fundament for udviklingen af børnefodbolden i vores samarbejdsklubber Thomas Larsen, leder af FCM Klubsamarbejdet

Baggrunden for den nye aftale bygger på vedtagelsen af DBU’s børnestrategi i januar 2021, som lægger op til at samarbejde omkring udviklingen af børnefodbolden i Danmark. Børnefodbold er hverken elite eller bredde - men børnefodbold.

- Med denne samarbejdsaftale vil vi bruge de to organisationers faglige og personlige kompetencer på området og dermed skabe synergi – alt sammen for at understøtte klubberne i FCM Klubsamarbejdet, fortæller Peter Davies, der er Børnefaglig rådgiver og Teamleder i DBU Jylland.

- Det er givende for alle parter, idet vi på den ene side sikrer, at alle børn er i centrum og samtidig gives der mulighed for at de spillere, der vil lidt mere end andre også tilgodeses. Sidst men ikke mindst er det helt afgørende, at vi understøtter alle vore samarbejdsklubber i bestræbelserne på, at børnene oplever at de udvikles, har det sjovt og indgår i et fællesskab, siger Thomas Larsen, der er leder af FCM Klubsamarbejdet.

Børneudviklingstrænere er nøglen
Et væsentligt omdrejningspunkt for udviklingen af børnefodbolden i de enkelte klubber er tilknytning af én eller flere børneudviklingstrænere, som får til opgave at sikre kvaliteten i børnemiljøet i klubben i tæt samarbejde med FCM Klubsamarbejdet og DBU Jylland.

- Det er netop børneudviklingstrænerne vi vil have et særligt fokus på, hvor vi gennem workshops og netværksmøder vil inspirere og skabe en tættere relation mellem samarbejdsklubberne. Her vil vi sammen med den enkelte samarbejdsklub – uanset om det er en stor eller lille klub - bidrage til at finde den mest optimale løsning, forklarer Peter Davies, Børnefaglig rådgiver og Teamleder i DBU Jylland.

Opstartsmøde i september

Samarbejdet skydes i gang med et stort opstartsmøde i forbindelse med FC Midtjyllands hjemmekamp mod FC København lørdag den 14. september. Her får deltagerne mulighed for at høre nærmere om indholdet i samarbejdet samt at komme med inputs til det videre forløb.