Fodbold i sin grundform er et skønt spil. Ingen tvivl om det. Men derfor kan det være sjovt og inspirerende at udfordre det helt traditionelle spil i ny og næ.

Otte U10-hold blev derfor udsat for fire lettere alternative former af det smukke spil, da de torsdag 25. maj deltog i en fodboldfestival på kunstgræsbanen i Tilst.

De fire spilleformer var med udgangspunkt i almindelig fodbold, men alle med et lille tvist. På den ene bane var der fx fire mål, og på en anden var der fodboldbingo fokus på det at træne at blive bedre til noget specifikt.

Formålet med stævnet var at vise især trænere og forældre, at der kan være mange gevinster ved at tænke ud af boksen i deres roller.

- Vi vil gerne inspirere trænere til at tænke i nye baner, så det ikke altid bliver et ensidigt fokus på at vinde kampe og score mål. Det vil vi gerne vise og tale med forældrene og trænerne om, samtidig med at vi laver nogle fede og sjove spil for børnene, siger Steffen Lynge Pedersen, der er områdechef hos DBU Jylland Region 3.

Formål med fodboldfestivallen

- At inspirere trænere til at tænke anderledes og forhåbentligt sætte nogle tanker i gang hos dem. Herudover vise dem noget i praksis, som kan overføres til træningsbanen.
- At sparre med forældrene i forhold til deres adfærd på sidelinjen og give noget inspiration til hvordan de kan tale fodbold med deres barn og agere under kampene.
– At skabe glæde hos børnene.

Stor tilfredshed med spillene
Det var som sagt otte U10-hold fra det østjyske, der deltog torsdagens festival, og det var delt lige op i fire pigehold og fire drengehold.

Områdechefen melder om, at dagen levede op til forventningerne, og at både børn og voksne tog kampen op med de nye spilleformer og havde en god oplevelse med tiltaget.

- Det gik godt. Det var helt klart en god oplevelse for klubberne og for os. Der var udelukkende gode tilbagemeldinger, så det var rigtig positivt, siger Steffen Lynge Pedersen.

I evalueringen umiddelbart efter var der nemlig kun tilfredse deltagere, selvom Region 3-folkene også må sande, at det er svært at hamle op med det helt klassiske spil.

- Børnene tog godt imod de her alternative spilleformer. De synes, det var sjovt og lidt anderledes. Selvom de også gav udtryk for, at de savnede det almindelige spil, siger Steffen Lynge Pedersen med et smil.

Planlægningen til endnu en fodboldfestival i efteråret er allerede i gang.

De fire spilleformer, som blev testet på inspirationsstævnet – i øvrigt var alle spil uden baneleder:

Bane 1 - Fodboldbingo

5:5 på alm 5-mands bane, men på 8-mands mål. Hvert hold får inden kampstart en bingoplade. Bingopladen indeholder 12 forskellige scenarier, som man skal forsøge at få til at lykkedes i kampen, fx afdribl en modstander eller scor med venstre fod. Udskifterne har spillepladen og holder styr på hvilke scenarier, man opfylder undervejs, evt. med lidt hjælp fra trænerne.

Når et hold scorer, afbrydes kampen i 20 sekunder. Holdene har derfor 20 sekunder til at få opdateret spillepladen, og samtidig få afklaret hvilket scenarie de nu skal forsøge at få til at lykkes. Spillet genoptages efter præcis 20 sekunder.

Halvvejs i kampen holdes 1 minuts pause, hvor holdene kan skabe et overblik over pladen. Første hold til at få tre på stribe vinder. Går det hurtigt kan man spille fire på stribe, en hel linje eller evt. fuld plade.

Formål: At træne det at blive bedre (trivselsundersøgelse) til noget specifikt. Fokus på det frem for at vinde.

Bane 2 - Horst Wein-spillet

Der spilles 5:5 på en almindelig 5-mandsbane, men med fire mål på banen og med en scoringszone. Det spilles uden baneleder.

Formål:
- At give trænerne mulighed for at tilbyde spillerne et andet kampformat.
- At skabe et læringsrum, hvor spillerne udfordres på en anden måde.
- At træne deres evne til selv at træffe beslutninger og øge muligheden for kreativitet.

Bane 3 – Almindelig kamp med futsal-bold og sjove indslag

Det er almindelig 5-mands kamp på almindelig størrelse bane og med 5-mands mål. Der spilles dog med en futsal-bold og uden baneleder.

Når man scorer, skal man følgende, før man kan komme med i kampen igen:

1. mål scoret: Ud og lave en jubelscene i en jubelscene zone
2. mål scoret: Highfive alle tilskuere, trænere og spillere (både egne og modstanders)
3. mål scoret: Jonglere med 7 berøringer i træk
4. mål scoret: Ramme overliggeren på et opstillet mål ved siden af banen Herefter startes forfra

Når man bliver scoret imod, får man et ”amerikanske straffespark”. En spiller stiller sig på midten af banen med bolden. Vedkommende skal nu drible ned mod modstanderens mål og forsøge at score. Personen har 10 sekunder. Der er således kun sparker og målmand på banen i disse 10 sekunder. Herefter genoptages spillet.

Bane 4 – Intervalspil, Ferguson

Der spilles intervalspil, og der spilles 3:3.

Inden start på spillet trækker hvert hold et kort (fra et almindelig kortspil), hvoraf det fremgår, hvor mange mål holdet skal score for at vinde. De to hold ved ikke, hvilket kort modstanderen har scoret, og man ved derfor ikke hvor mange mål modstanderen skal score, for at de har vundet.