Fra Gladsaxe Stadion til San Siro. Fra 1. division til de 7-dobbelte Champions League vindere. Danske Alex Rasmussen har taget turen hele vejen fra AB, til storklubben AC Milan i Italien, hvor han i dag er Global Sponsorship Manager. Tirsdag d. 22. marts kl. 20.00 kan du samle inspiration og tips til jeres klubs sponsorarbejde fra en ekspert, som både har solgt bandereklamer til den lokale murermester, og nogle af de største partnerskaber i en af verdens største klubber med mere end 500 millioner fans globalt. 

Det handler ikke om, at man skal ud og ansætte sælgere – men sponsorerne skal tænkes ind som samarbejdspartnere, hvor det er meningsfyldt og troværdigt Alex Rasmussen, Global Sponsorship Manager, AC Milan

Sæt overliggeren og skab relationer 

Hvis man kigger på budgetterne, så er der meget langt fra den danske andedam, til modemekkaet Milano. Og i modsætning til Alex Rasmussens tid i AB, FC Nordsjælland og FC København, så arbejder han nu med fokus på globale partnerskaber i den italienske storby. Men han har ikke glemt hvor det hele startede. For selvom den græsgrønne AB-trøje over tid er blevet til en stribet rød-sort udgave, så handler det fortsat om relationer. Og dem har den danske sponsorekspert et konkret tip til at opnå. 

”Partnerskaber er, i alle størrelser, svœre at tage at føle på, da vi ikke tilbyder et fysisk produkt. Derfor er relationer, tillid og forventningsafstemning afgørende. Så lyt til kunderne, lav en plan for samarbejdet, husk dem som en integreret del af klubben og evaluer løbende. På den måde skabes tilliden og det langsigtede samarbejde etableres,” fortæller Alex Rasmussen. 

Det kan jo lyde meget let for en mand, som i modsætning til de fleste frivillige klubfolk, arbejder professionelt med sponsorater. Derfor handler det også om at finde et leje for overliggeren, som er til at nå for et sponsorudvalg eller klubbens administration. Hvis sponsorindtægter skal skæppe mere til klubkassen, så skal man prioritere samarbejde med klubbens partnere, mener Alex Rasmussen. 

”Sponsorater er i højere grad blevet en investering, end det var tidligere. Derfor er kravene til rapportering også øget i takt med at det er blevet nemmere at måle vœrdien,” fortæller han og uddyber: 

”Det handler ikke om, at man skal ud og ansætte sælgere – men sponsorerne skal tænkes ind som samarbejdspartnere, hvor det er meningsfyldt og troværdigt. Fx når man holder en fodboldskole, eller kommunikerer med klubbens medlemmer. Det er vigtigt at huske på, at betalingen til klubben er den første tillidserklœring. Derfra skal klubben “betale tilbage" i aktivering, så kunden får vœrdi for pengene, de har investeret,” afslutter Alex Rasmussen. 

Hvad det indebærer at aktivere et sponsorat, hvordan man tager initiativ til at starte et nyt samarbejde – og hvordan man plejer de partnere, der er i klubben i forvejen, kan man få inspiration til ved det gratis webinar, som man kan tilmelde sig her. 

Digitale hjælpemidler på hylderne 

Der findes flere forskellige muligheder i DBU’s IT-systemer, som kan hjælpe med at drible sponsorbolden i gang og hele vejen i klubkassen. På webinaret d. 22. marts, kan man lære dem at kende. 

I KlubOffice kan klubberne oprette deres sponsorer med tilhørende kontrakter, materialer og logoer. Systemet klarer automatisk faktureringen på den dato, der er aftalt - og hjælper efterfølgende med at bogføre betalingerne det rigtige sted i klubkassen. 

Samarbejdspartnere kan vises frem på digitale medlems- og fordelskort, som på få minutter kan skubbes ud til medlemmer og frivillige via Fodbold appen. 

Og logoer, bannere og budskaber kan helt enkelt klikkes ind på klubbens hjemmeside, nyhedsbrev og infoskærm via Klub-CMS.

Det hele kan samles op i en automatisk genereret rapport, som kan sendes direkte til sponsorerne. 

Læs mere om mulighederne for et bedre samarbejde med sponsorerne i klubben i artiklerne herunder.