”Det var en virkelig god fodbolddag med en skarp og inspirerende instruktør, hvor jeg fik klare værktøjer til at forbedre min træning i klubben”, forklarer 19-årige Simon Jepsen, hvis motivation for uddannelsen er en lyst til at blive dygtigere og mere rustet til trænergerningen.

Til dagligt står Simon Jepsen i spidsen for U15-drengeholdet i Aulum IF. En opgave med 18 spillere, to ugentlige træningspas og kamp i weekenden, som han alene har løftet siden 2018.

”Det var på tide med et kursus for mig. Selvom jeg har været træner længe, vil jeg gerne have endnu mere erfaring og flere redskaber i bagagen”, fortæller Simon Jepsen.

”Da klubben så både opfordrede og viste opbakning, meldte jeg mig straks til kurset i Vildbjerg, for det er jo en stor mulighed at få. Det kun jeg slet ikke sige nej til”, lyder det videre fra den engagerede og unge træner, som i den nærmeste fremtid håber at avancere i DBU’s træneruddannelse.


Populære C-kurser i en usædvanlig tid

Søndag den 18. oktober gennemførte Simon Jepsen i hvert fald sit C1-kursus. Første trin i den UEFA-godkendte C-træneruddannelse målrettet børne- og ungdomstrænere. Og han er langt fra den eneste, der kan kalde sig træneruddannet i denne måned.

For når oktober når sin ende, har intet mindre end 262 jyske trænere været på C-uddannelse på et af de i alt 18 C1- og C2-kurser, som vil være afviklet forskellige steder i Jylland. Et iøjefaldende tilmeldingstal, der overgår sidste oktober med 43 deltagere – og det endda i en usædvanlig corona-tid.

Stop/frys-metoden gjorde indtryk
Simon Jepsen og de 10 andre børne- og ungdomstrænere ved søndagens kursus i Vildbjerg er nu blevet skarpere på fodboldtræningen og har fået et indblik i træneren som håndværker. Kurset fokuserer nemlig på de redskaber og greb, man som træner kan bruge for at skabe en god træning for børn og unge. På programmet var blandt andet undervisning i de konkrete værktøjer stop/frys- og vis-forklar-vis-metoden.

”Jeg har fået flere gode værktøjer med hjem. Særligt stop/frys-metoden vil jeg bruge med det samme i min næste træning. Det er vildt godt at lade spillerne selv tage stilling til den situation, de er i, og sætte ord på mulige løsninger frem for, at jeg står og gør mig klog på det, siger Simon Jepsen og griner.

Helt præcist betyder stop/frys-metoden, at man som træner stopper den pågældende øvelse for at gøre børnene eller de unge bevidste om, hvilke muligheder de har i den konkrete spilsituation.

”Det er fedt at lære noget på den måde og få øjnene op for nye tilgange, som kan gøre mig og træningen bedre. Jeg bruger allerede vis-forklar-vis-princippet, men det er også rart at blive bekræftet i, at det, man gør, er rigtigt. Jeg tager både ny lærdom og selvtillid med herfra”, forklarer Simon Jepsen, der særligt var begejstret for, at konkrete værktøjer og praktiske øvelser på banen fyldte så stor en del af kursets dagsorden. Desuden udvidede han sit trænernetværk og sparrede med andre trænere for hold i samme aldersgruppe.

3 Medierne på dagens kursus var både piger og drenge i forskellige årgange. Foto: John Furbo.

Højt humør og aktiv deltagelse
På søndagens C1-kursus fik deltagerne masser af tid til komme på grønsværen for at observere og prøve kræfter med metoderne over for medierne, der bestod af piger og drenge i forskellige årgange. Spørger man kursusinstruktør, Christian Holst Færch, er det nemlig vigtigt at veksle mellem teori og praksis.

”Der er altid de samme fokuspunkter, og vi bruger meget tid på fodboldbanen hver gang. Her får kursisterne både viden om det gode fodboldmiljø, trænerollen og fodbold som kaosspil og meget mere. Men det er forskelligt, hvordan vi prioriterer tiden, for det afhænger af målgruppen. Denne her gang var vi meget udenfor og havde stor vægt på værktøjerne i praksis”, forklarer Christian Holst Færch.

”Når man træner børn, et det vigtigt at aktivere dem fra start til slut. Det gør du bedst ved at vise de forskellige øvelser, inden du forklarer, og ved hele tiden at inddrage dem med spørgsmål. Derfor er metoderne vis-forklar-vis og stop/frys en vigtig del af kurset og relevant for både børne- og ungdomstrænerne”, lyder det.

Klar til C2
Det virkede til, at alle deltagere var enige heri. I hvert fald viste dagens trænergruppe højt humør og aktiv deltagelse, da Christian Holst Færch førte an i kunsten at træne børn og unge. Det gjorde han ifølge Simon Jepsen med overbevisende undervisning og brugbare eksempler.

”Der var fokus hele dagen, og Christian var skarp i sine formuleringer og viste, at det at træne børn og unge ikke er det samme som at træne voksne. Der er behov for andre øvelser og et andet miljø. Trænerollen er anderledes. En spændende dag, som helt sikkert kan anbefales”, afslutter dagens nye C1-træner, Simon Jepsen.

For ham tog det lang tid at komme i gang med træneruddannelsen, men han tøver ikke med at tage næste trin. Allerede den 7. november er han klar til C2 i selvsamme Vildbjerg, og han håber at lokke flere Aulum-folk med for, som han selv fortæller, at få flere uddannede trænere i klubben.