Skal klubben på Facebook eller Snapchat?

De sociale medier buldrer ufortrødent derudaf. Som fodboldklub er man nødt til at befinde sig på de nye medier, hvis man ikke skal sættes bagud i forhold til andre klubber og ikke mindst sponsorerne, mener ekspert.


Din klub helst optræde på et eller flere sociale medier, ifølge lektor i medievidenskab Kirsten Frandsen, Men hvilke skal I vælge? Foto: Bob Gisselmann.


Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og Youtube. Listen af populære sociale medier er alenlang – og meget tyder på, at vi kun har set toppen af isbjerget.

Men hvordan skal man lige navigere på diverse platforme, når man sidder i mediemotorrummet i FC Lokalklub?

Kirsten Frandsen er lektor i medievidenskab med speciale i sport og medier, og hun mener, at klubberne bør være på et eller flere sociale medier.

- Klubberne skal bevæge sig derud (på de sociale medier, red), ellers bliver de sat bagud. Både i forhold til den verden, som klubbens medlemmer er i, men også i forhold til at pleje sine kommercielle partnere. Man skal dog ikke bare kaste sig hovedkulds ud på alle platformene, påpeger hun og løfter sløret for tommelfingerreglen:

- Man skal benytte sig af de medier, der giver mening for en selv. Det gyldne råd er, at man skal have en strategi på hver kanal, man optræder på – og man skal have klart defineret sin målgruppe. Og så skal man være der hele tiden, det nytter ikke noget, at man blot opdaterer hver 14. dag, siger Kirsten Frandsen, der blandt andet har lavet en undersøgelse om specialforbundenes brug af digitale medier.

Facebook eller Snapchat?

Der kan være mange årsager til at have en klubprofil på diverse sociale medier. Du kan bruge platformene til at dele oplevelser, pleje kommercielle partnerskaber, brande klubben, underholde, kommunikere i større eller mindre fora, anerkende frivillige, mm. Det afhænger helt af, hvordan I gerne vil markedsføre jer, og hvilket socialt medie I lægger kræfterne i.

- Der findes ikke ét socialt medie, der kan det hele. På Facebook har du mulighed for at ramme en stor gruppe på ét sted, mens du på Snapchat kan ramme klubbens unge i deres øjenhøjde, siger Kirsten Frandsen.

Læs mere

I denne artikel finder du en komplet oversigt over fordele og ulemper ved de mest populære sociale medier set fra en breddefodboldklubs synspunkt.

Du kan læse hele temaet om breddefodbold og sociale medier i DBU Jyllands fodboldmagasin, Jysk Fodbold, som du henter ganske gratis til din smartphone eller tablet i App Store eller Google Play. Du kan også læse hele magasinet direkte på din pc.

Log ind