Jess Thorups favoritøvelse
Navn på øvelsen:
Alle mod ingen:
Beskrivelse af øvelsen:
Det er en skabelonøvelse, hvor man spiller 10 mod 0. Det er en helbaneøvelse, hvor der er fokus på opbygnings- og afslutningsspillet.
Man kører til at starte med en masse opspil fra fx venstre back, som så kan vælge at aflevere til fx central midtbane eller venstre kant. Og vi kører altid angrebet helt til ende, så det også er en afslutningsøvelse.
Fokus er på, at spillerne får prøvet flere opspilsvariationer, så de er klar til at træffe hurtige og rigtige valg under kampene.
Progression
Efterfølgende kan man så tilføje modstandere, så man spiller 10 mod 6 eller 10 mod 8 og til sidst 10 mod 10. Så lærer spillerne at spille sig ud af presset. Man skal dog stadig lave øvelsen som skabelonøvelse. Det er god indlæring for spillerne – ikke mindst til at lave de rigtige løb og afleveringer.
Variation
Det er vigtigt med variation i opspillet. Det er med til at holde øvelsen kørende, og spillerne motiverede. Det er også en god idé at involvere spillerne. Spørge dem ”Hvad vil du nu?”. Hele tiden skal man dog passe på med, at man ikke afbryder spillet for meget. Det bryder rytmen i øvelsen. Men det er en balance, man selv skal finde på banen.
Fokuspunkter
- Opspilsmønstre. Du kan lære dine spillere at vælge mellem flere muligheder, når de bygger spillet op.
- God indlæring. Spillerne er bedre forberedt på, hvad de skal gøre ved bolden. Og hvem der skal lave hvilke løb undervejs i opbygningen af et angreb.
- Tænke fremad. Det er vigtigt, at alle spillerne har en idé om, hvor vi skal ende henne – og hvordan vi når derop. Fra start til slut.
- Pasninger og afslutninger. Det er selvfølgelig også en god øvelse til at træne pasninger gennem kæderne. Og da vi kører helt til ende, så er der også fokus på, at det skal være kvalificerede afslutninger.
Hvorfor favorit
Vi har haft meget gavn af den. Den giver spillerne tryghed, og de lærer at se muligheder i opspillet. De lærer at tænke fremad og træffe valg.
For trænerne er det også en god mulighed for at se og justere løbemønstrene hos spillerne. Dog anbefaler jeg, at man ikke stopper øvelsen for meget undervejs – så kan man komme til at bryde rytmen og motivationen hos spillerne.
Fordele
Det giver en synliggørelse af det, man gerne vil med spillestilen. Det er også mere interessant for spillerne at selv få lov at prøve de forskellige opspilsvariationer, end det er at få dem at vide på en taktiktavle.
Ulemper
Det er en skabelonøvelse, så det er begrænset, hvor kamprelevant den er. Specielt når der ikke er modstandere. Derfor er det vigtigt, at man husker progressionen i øvelsen, så der kommer lidt modstand på.
Niveau og alder
Den kan gå på alle niveauer – helt ned til de laveste rækker. Jeg vil mene, at alle kan have gavn af den. Og med hensyn til alder kan man nok begynde, når spillerne er U14 eller U15 og så ellers op.