Da Corona-stormen blæste allerværst sidste forår måtte Brande IF se i øjnene, at drømmen om at afholde det årlige fodboldstævne røg op i den blå luft.

Det betød samtidigt, at klubben måtte kigge langt efter den indtægt, som stævnet normalt ville være garant for. Penge, som kunne gøre det endnu federe at være spiller og frivillig i klubben. Heldigvis fik en flok frivillige fra Brande IF en god idé.

- Vi havde set flere steder på Facebook at folk lagde op, at de solgte fiktive billetter til kamp. Nogen solgte virtuelle pølser, mens andre klubber lavede videoer med deres sponsorer. Så vi besluttede os egentligt bare for at gå all-in og lavede hele baduljen på én gang, fortæller formanden i Brande IF, Michael Koch, som var med i arbejdsgruppen bag det, der skulle blive klubbens største kamp nogensinde.

Vi ville ikke bare sætte os på knæ og bede folk om at MobilePaye os fordi, det var synd for os.

To stadionrekorder og støtte til erhvervslivet

Den fiktive kamp skulle spilles i maj imod den lokale Superliga-mastodont, FC Midtjylland, og selv om det ikke var en kamp, som skulle spilles i virkeligheden, strømmede støtten ind.

- Det var helt vildt. Vi havde som ambitiøst mål, at vi skulle forsøge at slå stadionrekorden i Brande IF. Den lød på 5884 personer til en kamp i 1952. Men da vi allerede havde solgt 5000 billetter til den fiktive kamp efter tre dage, kunne vi godt se, at det mål ikke var ambitiøst nok. Derfor gik vi nu i stedet for at slå stadionrekorden i regionen, som FC Midtjylland sad på, griner Michael Koch.

Det lykkedes også, for da datoen for kampen kom, havde klubben solgt 11.886 billetter til kampen. Da hver billet kostede ti kroner, lød det samlede overskud på 118.860 kroner. Og tilmeld var det lykkedes at slå et slag for det lokale erhvervsliv i samme ombæring.

- Vi ville ikke bare sætte os på knæ og bede folk om at MobilePaye os fordi, det var synd for os. Vi ville gøre noget mere ekstraordinært. Derfor tilbød vi vores sponsorer at få lavet en lille video til Facebook, hvor de kunne præsentere deres forretning, og donere en præmie til højst 300 kr., som der blev trukket lod om blandt dem, som købte billet, fortæller Michael Koch, som mødte mange erhvervsdrivende, som ikke kunne forstå, at de kunne få lov til at få en video på produceret og lagt op på klubbens Facebook-side for bare 300 kroner.

- Vi har en fyr i klubben, som kan lave lidt video, og for os var det vigtigt, at vi kunne finde sammen med sponsorer og byen som sådan i det her, siger den midtjyske, idérige fodboldformand.

Sådan så en video fra en sponsor typisk ud

Pengene sikrer fortsat lavt kontingent

Den store støtte fra folk i og omkring Brande IF har stor betydning for klubbens økonomi og betyder faktisk, at klubben går ud af 2020 med en robust økonomi.

- Det betyder helt sort på hvidt, at vi ikke behøver at sætte vores billige kontingent op. Det er vigtigt for os, at det i hvert fald ikke er prisen, som afholder folk fra at gå til fodbold hos os, siger Michael Koch.

- Og så er det klart, at det her har været win-win i forhold til vores sponsorer og by. Det føles rigtig godt, lyder det fra formanden om tiltaget, som måske ikke endte ud i en vaskeægte fodboldkamp, men derimod med en en-mod-en-dyst mellem maskotterne fra henholdsvis Brande IF og FC Midtjylland.

Kom ud af 2020 med skindet på næsten

Fodboldkampen står stadig som et klart bevis på, at timerne i Brande IF ikke bare er vigtige for en masse fodboldspillere og frivillige, men også, hvor vigtig klubben er for byen som helhed.

- Det her er et bevis på, hvor meget vi som fodboldklub betyder for byen. Det er et bevis på, at folk virkelig ønsker at have en velfungerende fodboldklub i deres lokalsamfund, siger Michael Koch, som igen i december havde held og dygtighed med endnu et projekt, som skulle vise sig at være guld værd. Ja nærmest bogstaveligt talt.

Her havde klubben nemlig online, ugentlige udtrækninger på Brande IF’s Facebook-side, hvor man, mod et beløb, kunne være med i lodtrækningen om præmier fra klubbens sponsorer.

- Med økonomiske briller ender det faktisk med at 2020 er et udmærket år for os, men det ændrer ikke på, at det på mange andre områder var et fattigt år. Vi har udsultet vores fællesskaber og klublivet i de her perioder, hvor vi har været helt lukket ned, ingen tvivl om det. Så det er virkelig skønt igen at se alle de smil hos både små og store, efter vi igen har kunnet åbne træningsbanerne, siger Michael Koch, som glæder sig over, at de fiktive fodboldkampe igen er blevet fysiske.